12 June, 2009

25 Mei, 2009

PEMBONGKARAN... BUKTI sekupangdua... DAKWAAN PAKATAN RAKYAT YB JAMALUDDIN RADZI SEORANG YG SOMBONG DAN ANGKUH?


Hari ini , sekupangdua membongkar peristiwa yang membabitkan YB Jamaluddin yang didakwa oleh PAKATAN RAKYAT seorang yang angkuh dan mementing diri sendiri, kerana peristiwa ini sehingga kini sekupangdua sekeluarga pasti tidak akan dapat melupakannya hingga akhir hayat selagi ada keturunan. Cerita ini bukan hikayat tetapi melibatkan sekuangdua dan adalah benar sebenarnya, demi allah tidak upaya saya membohongi allah kerana laknatnya amatlah dahsyat! NAUZUBILLAH!

Kisah benar ini berlaku sekitar tahum 80an di behrang ataupun sempadan (selekoh maut jalan lama)tanjung malim. Teman sekeluarga ketika itu dalam perjalanan ke Kuala Lumpur utk menghadiri majlis perkahwinan anak kawan rapat ayah teman semasa bertugas sebagai sojar (askar) di Singapura sekitar tahun 50an. separu perjalan menuju ke kampung pandan dengan mengikuti jalan lama, masa tu higyway pun rasanya bermula tanjung malim jer dan perjalanan memakan masa selama 4 setengah jam kalau tidak menyinggah, ya allah teman amat bersyukur sekarang cukup mudah dengan adanya highway, perjalanan selesa, tempat sembahyang, makan, rehat, isi minyak dan bermacam-macam lagi kemudahan yang ada, dengan 2 setengah jam dah boleh sampai. Tayar pancit pun ada anggota plus yg akan segera bantu, cuma segelintir saja orang-orang yg tak pernah besyukur dengan kemudahan yang Negara telah baktikan pada rakyat... ALHAMDULILLAH!



Semua pengguna di semasa tahu 80an tahu itulah selekoh maut yang seringkali menjadi buah mulut orang 'tempat yang berhantu' (maksudnya tempat yg selalu ada kemalangan) buktinya ada sebuah kedai menjual jambu di selekoh itu yang teman tanya dia 'kenapa ada satu loggokan pasir betul-betul di depan gerai apek tersebut? tidak kah ia menganggu perniagaan beliau?

Sebelum samapai selekoh lebih 2 atau 3 km kereta yang kami naiki terdengar bunyi letupan kecil sekuat sebutir mercun padi, bila sampai betul-betul di selekoh tersebut kereta kami terhoyong hayang, rupanya salah satu tayar kereta pancit, apalagi... tak silap saya 3 atau lima kali kereta yang kami naik enam beranak tu bergolek (berpusing bumbung keatas dan kebawah, berputar dan berhenti betul-betul di depan kedai apek yang menjual jambu. Maha besar allah, kami semua selamat walaupun kereta rosak teruk terutama bumbungnya kemek kuat, hampir sepuluh minit kami terdiam, kelu dan mula keluar, masyaallah di kepala teman bertanya kenapa teman masih bernafas dan mula berfikir buruk, siapa lagi keluarga teman yang masih bernyawa? satelah membisu kami mula keluar dan amat mengejutkan kami selamat enam beranak tanpa ada sebarang luka walaupun segaris luka.



Selepas keluar dan bersyukur kepada allah keran melindungi kami sekeluarga selamat, Abang teman pun menalipon kawan sekampung kami kami yg menetap di behrang. sementara sebuah Bas pelancong pun turut berhenti dengan hasrat membantu, kedengaran riuh semua penumpang keluar membantu, teman masih ingat lagi, dalam bising suara mereka cukup jelas teman dengor perkataan 'wah.. telok ooo..belapa orang sutah mati (berapa orang yg mati) kerana menganggap mayat telah di bawa kehospital walaupun sebenarnya kamilah mangsa sebenar yang mereka tidak ketahui.

sebaik beberapa minit datang lah kawan abang teman dengan menaiki motor kapcai, Hamba Allah tersebut adalah sekarang yang kenali sebagai YB JAMALUDDIN RADZI. (Kalau YB jamaluddin terbaca artikel ini teman pasti dia masih ingat dan mengiakan peristiwa ini) Dia lah orang yang paling sibuk memaggil krane (kereta tunda), kehulu kehilir almaklumlah masa tu mana ada talipon, tak berapa lama datanglah sebuah krane dan apabila pemandunya keluar terus menegur Yb jamaluddin, kami termaggu sekejap apabila apek yang menjual jambu tersebut berkata 'haiya ini ali mayak ong (hari bertuah) pemandu krane tersebut menjelaskan taukey jambu tadi seronok! teman cakap kenapa? lu tak tau wo, ini tumpat aa manyak langgar wo, semua aa mesti telok atau mati woo, paling sikit aa... mesti patah ma! ( tempat selalu accident... kebanyakannya mati dan paling tidak tulang patah riuk!). 'mali kawan' ini hali tak mau juai (mari sini semua , saya tak mahu berniaga hari ini) semua buah jambu yang diniagakan diberi percuma makan kepada kami sekeluarga termasuk orang ramai dan juga satu bas yang berhenti singgah utk membantu kami tadi, barulahlah saya faham sebenarnya kegunaan sebukit kecil pasir yg di longgokan sebenarnya bertujuan utk melindung gerai apaek jambu tu dari sasaran kenderaan yg terbabas di selekoh itu.

Yb Jamaluddin yang menguruskan semua urusan, memanggil kereta tunda, membawa kami kerumah dia (bermalam) sehinggalah kami selamat sampai kembali keipoh! urusan pambaikan kereta pun dia lah yang uruskan sehingga siap. teman paham sangat sebagai penjawat awam berapalah gajinya, tapi Yb Jamaluddin tidak pernah sekali menyebut soal bayaran, rumah yg disewanya tak besar mana, tapi dia masih tersenyum dan melayan baik keluarga kami. tak pernah merunggut.

Kepada Yb Jamaluddin percayalah kami sekeluarga amat berterima kasih dan budi baik Yb hanya allah saja yg dapat membalasnya! sampai sekarang masih ada lagi orang kampung yang tak tahu dengan perstiwa ini kerana Yb tak pernah bercerita... inilah yg dikatakan Ikhlas, bukan nak menunjuk-nunjuk, habis satu kampung malah dalam internet atau blog dengan riak dan bangga tunjuk, cerita, siap masuk Youtube kononnya boleh baca talkin, berkhutbah jadi imam dan lain-lain. Saja nak menunjukan orang UMNO semua tak tau ilmu agama, cuma dia sorang jer.. itu tak termasuk majlis UMNO sendiri dimasjid yang dia rampas mic nak tunjuk handal agama dia adalah orang yg warak. itu tak termasuk siap kafir kan orang! Pening teman... betui ker ini rupanyer Ikhlas!

JADI... Sebenarnya dari dulu teman dengan orang kampung cukup paham memang sebenarnya Yb Jamaluddin sememangnya cukup layak sebagai pemimpin, sehinggalah kini jika dia ada dikampung kami tak jadi massaalah duduk semeja di kedai makan dan berborak, YB juga banyak membantu orang kampung dengan pelbagai bantuan peribadi di surau, dewan, orang kampung dan macam-macam lagi walaupun beliau berbeza parti dengan orang kampung dia sendiri, terima kasih Yb, kami cukup bangga yg adalah orang kampung kami.

Pada mengkomer (anda) yang jahil... janganlah berbohong! rosak pemikiran rakyat, dengan manusia bolehler... dengan allah tungguler balasannya. senang benor percaya cerita dan kelentong orang bulat-bulat jer walaupun tak nampak, tak tahu ... percaya jer, apa guna otak dan perasaan kalau diletak kat tempurung lutut. senang benor percaya temberang tanpa soal siasat, selamat berpuasa... HUA HA HAHAHA..., SEDORLER YOP, JANGAN BANDAN CANTIK, OTAK LEMBAP... TAKBIR!

Gambar selepas kemalangan dan selepas kereta ditunda.

0 comments:

Post a Comment